Onze taalwerking heeft een grote nood aan taalondersteuners voor anderstaligen. Er is een verscheidenheid aan taalondersteuners actief.
Wat?:
Taalondersteuners krijgen een opdracht voor één of meer “leerlingen” (van kleuters tot jongeren), individueel, samen, in groep of…; meestal overdag op school, soms ’s avonds, soms aan huis, soms digitaal. We houden rekening met hun voorkeur bij de toewijzing van opdrachten.
- Taalondersteuners hebben een open kijk op ons doelpubliek
- Wekelijks (liefst tenminste een schooljaar) stellen zij een aantal uren beschikbaar
- Ze zijn behoorlijk sterk in hun manier van Nederlands spreken
- Taalondersteuners hebben meestal een bachelor of een masteropleiding gevolgd, ook al zijn er ook uitzonderingen mogelijk mits de nodige ervaring
- Een educatieve achtergrond wordt niet verwacht, ook al kan dit zeer nuttig zijn.
- Belangrijk is de motivatie en de creatieve manier waarop men als taalcoach aan de slag kan gaan.
- Als taalondersteuner sta je open voor begeleiding, adviezen
- Je bent bereid tot het volgen van vorming en uitwisseling
- Je bent communicatief aangelegd tegenover personen die zich ook om de “studenten” bekommeren.
Contactpersonen/coördinatoren:
Naast taalondersteuners heeft de taalwerking ook behoefte aan contactpersonen, die andere vrijwilligers wegwijs maken, introduceren, bemiddelaar zijn tussen aanvragers en taalcoaches.
Projecten
Wereld-Delen heeft enkele taalprojecten.
- Er is de mogelijkheid om taalondersteuning in scholen te combineren met huiswerkbegeleiding (meestal direct naschools mét af en toe contact met ouders)
Stel je kandidaat?

